"Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind".

Monday, January 19, 2015

Edisi Pasca Putus Cinta

Hai all!

Saat putus cinta, memang sangat menyakitkan. Mendera hati. Menyiksa naluri. Mana tidak, perhubungan yang kita sedaya upaya pertahankan, akhirnya lebur macam tu saja, sakit oii! Sakitttt! Disini, diselitkan beberapa cara untuk menghadapi saat putus cinta, dengan bergaya dan machonyaaaa.

#1. Nangis puas puas. Terus nikmati kehidupan ini.

Orang selalu nasihatkan kita yang putus cinta ni, jangan ditangisi pasangan yang tinggalkan kita. Diorang tak layak mendapatkan kita. Buat bazir air mata je. Ye, cakap memang senang. Tapi, untuk para wanita yang sememangnya sejak azali tak boleh dipisahkan dengan airmata, semestinya dengan menangis, kita akan lega dan beban batu besar tu akan rasa teralih dari bahu kita. Menangis lah, tak ada salah pun. Nangis puas puas bawah selimut ke hapa, lepaskan semua, TAPI, lepas habis keluar semua tu, kita berazam lah untuk mulakan hidup baru dan lupakan semua. 

“Your new life starts today.
Don’t waste it trying to get back what was taken away”

#2. Buang segala yang ada kaitan dengan dia.

Kalau dh dapat semangat nak move on, kenalah usaha sikit. Buang je semua gambar2 yang ada dalam henphone, no henphone dia – even dah melekat dalam kepala hotak tu, gambar dlm laptop, frame gambar ke apa ke semua. Buang! Jangan pikir banyak. Semua hadiah/surat/whatsoever lah pun buang. Kalau yang ada acah acah lagu tema percintaan tu pun buang. Jangan tinggalkan sikit pun apa apa kenangan antara korang. Ni bukan masa nk throwback bagai.

“ Let go of the past, and the past will let go of you”

#3. Ingat Tuhan.

Ini cara paling win nk hadapi dugaan ni. Agak klishe. Masa ni lah kita nak dekatkan diri dengan Tuhan, yang mana selama kita bercinta ni, kita byk abaikan Tuhan Yang Satu. Bila ditimpa musibah, baru nampak tikar sejadah. Doalah diberi kekuatan hati, di beri jodoh yang terbaik. Allah lebih Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Kita tak kan tahu apa yang akan jadi mendatang. Kalau sunyi, mengaji. kalau sedih, doa. kalau kecewa, ingat Allah sentiasa ada. Dengan ingat Allah confirm hati tenang. Tak caya pegi cuba.

“Sometimes you are not given what you want because something better is planned for you instead. Just keep praying”

#4. Cari hobi

Fasa selepas putus cinta, @ pascaputuscinta surely akan rasa sunyi. So baiklah kita cari hobi hobi yang blh buat kita isi masa lapang supaya minda kita dilatih untuk tak mengingat perkara perkara yang tidak berguna. Pegilah memancing ke, bercuti ke, shopping ke, jalan jalan cari makan ke, main golf ke. Ecehhh. And Thanks to him, sebab dialah aku temui hobi baru aku, which is cycling. Tak kira pegi petang malam, hobi baru ni lah dapat ubati sikit luka. Lupa benda lama. Kot kot mana tahu jumpa jodoh masa buat hobi baru, ye dak? Pergilah bela seko dua kucing, jaga baik baik, it’s a kind of theraphy diri dikala sunyi. 

#5. Eratkan kembali silaturrahim

Biasalah. Kalau dah nama ada kekasih, sikit sebanyak mesti hubungan dengan kawan kawan lain agak renggang. Yelah, masa hangat bercinta, byk masa duk habiskan dengan kekasih. Nah, sekali kau kena tinggal, tak rasa macam kena sepak sekali dekat muka? Ni lah peluang terbaik kita nak rapatkan balik apa yang renggang. Luangkan masa dengan keluarga dan kawan kawan, pergi holiday ke, reunion ke, lepak makan ke, tgk movie ke. Whtsapp group kan adaaa, seriously mmg blh divert kan perhatian kita dari ingat benda alah tu suma. Kawan kawan yang baik akan sentiasa ada disisi kita bila kita memerlukan diorang – walaupun kadang kadang kita banyak lupakan diorang. 

“I don’t have time to hate people who hate me, because I’m too busy loving people who love me”

#6. Jangan secepatnya cari pengganti.

Bila hati tengah kosong tu,mmg cepat nak cari pengganti. Konon itulah cara terpantas nak move on. Asal ada kebetulan sikit, terus assume itulah jodoh. Hati ni amik masa nak pulih, bagi laa depa rehat dulu dari benda benda ni semua. Guna masa ni untuk perbaiki diri, perbaiki hubungan dengan keluarga dan kawan kawan. Bukan terus cari pengganti. Hati tengah keliru, takut nanti salah bagi harapan pada orang lain. 

#7. Hargai diri sendiri.

Kerana dirimu begitu berharga. Ya, diri kita sangat berharga. Jangan biarkan orang lain merendahkan nilai diri kita. Tak guna menjatuhkan nilai diri kita dengan merayu rayu atau fikir untuk kembali pada dia. Ada orang yang lebih baik yang layak untuk diri kita, seadanya sedang mempersiapkan diri mereka untuk kita. Takda guna kita keep loyal untuk orang yang tak hargai kita. Itu bodoh namanya. Enough. 

“Respect yourself enough to walk away from anything that no longer serves you,
grows you, or makes you happy”


Apa pun, putus cinta bukan lah penamat segalanya. Mungkin ini permulaan untuk sesuatu yang lebih baik untuk diri kita. Yang pergi biarlah berlalu. Terus pandang ke depan dan nikmatilah apa yang kita miliki sekarang. We must accept the end of something in order to begin to build something new! Jadi, mari kita mula hidup yang baru dengan lebih positif!

Barulah machooo!

Chalo!

3 comments: